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解/拆邊界 亞際木刻版畫實踐

广告部 夹山改梁 Jasagala
2024-09-07

                                      

「解/拆邊界 亞際木刻版畫實踐」

(脱境界:インターアジアの木版画実践)

【期間】
2023年4月28日(金) - 5月8日(月) 会期中無休
【開館時間】
10:00-17:00 (最終入館は閉館30分前)
【会場】
東京藝術大学大学美術館 陳列館 2階
【出品作家・団体】
A3BC(反戦・反核・版画コレクティブ)、東京
陳韋綸 (Chen Wei-lun) 、台北
劉家俊 (Jay Lau Ka Chun) 、香港
キム・オク (Kim Eok)、首爾
林樂新 (Lam Lok-san) 、香港
パンクロック・スゥラップ (Pangrok Sulap) 、沙巴
刺紙 (Prickly Paper) 、廣州
印刻部 (Print & Carve Department) 、台北
點印社 (Printhow) 、香港
プリントメイキング・フォー・ザ・ピープル (Printmaking for the People) 、马尼拉
タリン・パディ(Taring Padi) 、日惹
木刻波流 (Woodcut Wavement) 、上海
【策展】
吳君儀 (独立研究者、马来西亞)
李俊峰(艺术家、香港)
江上賢一郎 (文化研究・福岡)
【海報設計】成田圭祐(IRA)

【展覧会概要】

近年,以木刻版畫作為媒介的藝術實踐在亞洲各地重新受到關注,藝術家和行動者們透過作品回應社會,又與民眾一同創作,並以「跨越邊界」的方式啟發彼此。這次展覽以「解/拆邊界:亞際木刻版畫實踐」為題,展示12組來自亞洲各地藝術家/藝術群集的作品,探討各種因「邊界」而洐生的問題及其對應的「解/拆」方式。
過去三年來,全球新冠肺炎疫情對民間交流造成一定阻隔,是展提出「解/拆邊界」此一問題意識,旨在探討「邊界」如何在不同層面影響人與人的溝通交往;另一方面,延續「亞洲作為方法」此一概念框架,這展覽期望透過呈現亞洲各地的藝術實踐勾勒一種批判性的區域意識,開啟民眾進一步看見彼此的可能性。
除展覽外,同期亦將舉辦研討會、策展人導賞和木刻工作坊,藉由不同面向的活動與觀眾交流,歡迎各界參與。

近年、アジア各地で木版画による芸術・文化実践が再び注目を集めています。20世紀初頭、魯迅によって中国で生まれたアジアの近代木版画運動は、民衆自身が社会や現実を表現する運動/方法としてアジア各地に伝播しましたが、20世紀後半になると社会構造やメディア環境の変化により下火となっていきました。しかし、2000年代から2010年代にかけてアジアの芸術家や社会活動家たちの一部は木版画を通じて社会や政治の問題を表現し、文化的直接行動や集団的創造の実験、さらには国境を越えた交流・ネットワークを生み出してきました。
本展は《解/拆邊界 亞際木刻版畫實踐 (脱境界:インターアジアにおける木版画実践)》と題し、アジア各地から12の作家・活動団体による木版画を紹介します。とりわけ2020年に始まったパンデミックでは、人やモノの移動を一元的に管理する国境の問題や、差別や排外主義などの社会的、心理的な排除や断絶の問題を現前化させました。本展はわたしたちの生きる世界や社会に張り巡らされた「境界」を改めて主題化し、これらの境界からの離脱・解体を志向するトランスナショナルなアジアの木版画実践とそのネットワークについて紹介します。同時に、コロナ期に各地で制作された木版画を比較することで「アジア」という地理的/政治的概念への批判的認識と、さらなる理解・議論の可能性を開くことを目指します。
【主催】
インターアジア木版画展実行委員会、東京藝術大学 グローバルサポートセンター
【協力】
東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科
【助成】
野村財団、朝日文化財団、香港芸術発展局、国家文化芸術基金会
【WEB】https://aai.geidai.ac.jp/debodering/
Exhibition "Debordering: Woodcut Printmaking Practice in Inter-Asian Context"
[Period]
28 April - 8 May 2023
[Time]
10:00 -17:00 (open every day during the exhibition period)
[Venue]
2F The Chinretsukan Gallery, Tokyo University of the Arts, Ueno Campus
[Participating Artists/Groups]
Anti-War, Anti-Nuclear and Arts of Block-print Collective (Tokyo)
Chen Wei-lun (Taipei)
Jay Lau Ka-chun (Hong Kong)
Kim Eok (Seoul)
Lam Lok-san (Hong Kong)
Pangrok Sulap (Sabah)
Prickly Paper (Guangdong)
Print & Carve Department (Taipei)
Printhow (Hong Kong)
Printmaking for the People (Manila)
Taring Padi (Yogyakarta)
Woodcut Wavement (Shanghai)
[Curators]
Krystie Ng (Researcher, Malaysia)
Lee Chun Fung (Artist, Hong Kong)
Kenichiro Egami (Researcher, Fukuoka)
[Design] Keisuke Narita (IRA)
[Overview]
In recent years, art and cultural practices using woodblock prints have been gaining renewed attention throughout Asia. The modern woodblock print movement, which began in China in the early 20th century with Lu Xun, spread throughout Asia as a movement/method for the people themselves to express society and reality, but it waned in the latter half of the 20th century due to changes in social structure and media environment. However, since the 2000s and 2010s, some Asian artists and social activists have been using woodblock prints to express social and political issues, to experiment with cultural direct action and collective creation, and to create cross-border exchanges and networks.
This exhibition, titled Debordering: Woodcut Printmaking Practice in Inter-Asian Context, introduces woodblock prints by 12 artists and activist groups from various parts of Asia. In particular, the pandemic that began in 2020 has brought to the forefront issues of border that unilaterally control the movement of people and things, as well as issues of social and psychological exclusion and disconnection such as discrimination and xenophobia. This exhibition re-examines the "boundaries" that are woven throughout our living world and society as a theme and introduces the transnational woodblock print practices in Asia and their networks that aim to depart from and dismantle these boundaries. At the same time, the exhibition aims to open up the possibility of critical recognition and further understanding and discussion of the geographical/political concept of "Asia" by comparing woodblock prints created in various locations during the COVID-19 pandemic.
[Organizers]
The Inter Asia Woodcut Exhibition Organizing Committee
Global Support Center, Tokyo University of the Arts
[Cooperation]
The Graduate School of Global Arts, Tokyo University of the Arts
[Supported by]
Nomura Foundation
Asahi Culture Foundation
Hong Kong Arts Development Council
National Culture and Arts Foundation, Taiwan


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